Teekkarispeksi tulee taas!

Perjantai 6.3.2009 00:34

Pienen maalaiskylän liepeillä sijaitsevaan linnaan on muuttanut ulkomaalainen aatelismies seurueineen. Kylän imagosta huolta kantava pormestari Rex Stammburg onkin innoissaan uudesta asukkaasta ja etenkin tämän tuomista verotuloista. Kaikki eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä;ihmisiä on alkanut kadota jälkiä jättämättä, sato on heikoin miesmuistiin, ja useita kyläläisiä vaivaa outo verenheikkous. Eräänä elokuisena päivänä kylän oma poika Werner palaa kotiin opiskeltuaan Wienissä useita vuosia. Moni asia on sinä aikana muuttunut; mm. pormestarin Maria-tyttärestä on kasvanut vallan kaunis nuori neito. Romanttisella iltakävelyllä puiden siimeksessä kohtalo yrittää puuttua peliin, mutta kreivi Dracula ehtii ensin? Nyt Wernerin on tehtävä kaikkensa saadakseen Maria pelastettua kreivin linnasta ja ikuiselta elämältä yön ruhtinaan morsiona. Apunaan hänellä on puutappi, runsaasti valkosipulia ja salaperäinen tohtori, joka vaikuttaa olevan asioista hyvin perillä?

Taas se tulee aito ja alkuperäinen speksi! Teekkarispeksi 2009: Nosferatu saapuu Turkuun 20.4. Linnateatteriin ja näytös alkaa klo 19. Lippujen hinnat ovat 11 euroa normaalilta lipulta ja 15 euroa kannatuslipulta, jolla tuet Digit ry:n speksitoimintaa ja 10 vuotista taivaltaan juhlivaa järjestöä. Liput saat täältä tai kiltahuoneelta ICT-talolta.

Näytöksiä on VAIN yksi.

Lisätiedot: www.teekkarispeksi.fi tai teekkarispeksi@lists.utu.fi < - Digitin toimikunta

Speksi - musiikkia, improvisointia ja komediaa

Speksi on täysin omanlaistaan, vuorovaikutteista musiikkiteatteria, jolle historiallinen aihepiiri ja ajan ilmiöiden kriittinen parodiointi on tyypillistä. Syvällinen juonikuvio on loihdittu lavalle kiinnostavasti draaman, komedian, improvisaation ja musiikin keinoin. Oleellinen osa speksiä on tietysti vuorovaikutus yleisön kanssa: yleisö saa osallistua esitykseen huutamalla herkullisia kommentteja ja ällistyttäviä ehdotuksia esiintyjille. Kun salissa kaikuu omstart-huuto, lavalla voi tapahtua mitä vain: näyttelijät saattavat vaihtaa lennosta roolihahmoja, miljöötä tai vaikkapa käväistä lähitulevaisuudessa - yhtä hyvin orkesteri voi osallistua soittamaan tuttua teemaa viime vuosikymmenen hittielokuvasta! Päätös on yleisön -  speksin tekijät ovat joka esityksen jälkeen yhtä haltioituneita lopputuloksesta kuin yleisö.

Teekkarispeksi on Teknillisen korkeakoulun opiskelijoiden toteuttama ja tuottama spektaakkeli, joka on vuosien saatossa vakiinnuttanut asemansa akateemisessa maailmassa. Vuonna 2008 speksiä oli tekemässä yli 100 tekniikan alan opiskelijaa ammattiohjaajan katselmuksessa: mukana oli ihmisiä kaikista tiedekunnista ja vuosikursseja aina fuksista valmistuneeseen diplomi-insinööriin saakka. Speksiläiset viihdyttävät tasokkaan teatterikiertueen aikana yli 3000 päistä yleisöä vuosittain - vuonna 2009 speksin laadun varmistaa ammattiohjaaja Ken Eklöf. Speksin juuret ovat Ruotsissa - Suomessa ensimmäinen teekkarispeksi esitettiin vuonna 1933. Vuodesta 1990 lähtien on joka vuosi tehty uusi speksi, ja keväällä 2009 saa ensi-iltansa jo 20. uuden ajan speksi.

"Teekkarispeksi tulee taas!" on julkaistu 6.3.2009 (n. 8 vuotta sitten), ja sitä on viimeksi muokattu 9.3.2009 00:09.
Tiedotteen on kirjoittanut Petri Teräspuro.

Kommentointi on poistettu käytöstä tässä tiedotteessa.